3 landen in een korte tijd - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Milou - WaarBenJij.nu 3 landen in een korte tijd - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Milou - WaarBenJij.nu

3 landen in een korte tijd

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

09 April 2014 | Vietnam, Hanoi

Een paar weken geleden heb ik mijn laatste blog geschreven. Helaas had ik de tijd nog niet gevonden voor een nieuwe. Nu zit ik in de bus van laos naar vietnam (ja, de tijd gaat snel). Nu dacht ik, ik zal vele lezers een plezier doen en in het bijzonder joop om dan eindelijk weer een nieuw blog te schrijven.

De vorige keer dat ik een blog schreef zat in in ayutthaya. Vanuit hier zijn we met de nachttrein naar chiang mai te gaan. Na een slapeloze nacht te hebben gehad hebben we toch onze tassen gedropt en zijn we als echte diehards de stad gaan bekijken. Helaas liep dit plan even anders.. We zijn gaan pinnen voordat we alles wilden bekijken. Of nou ja, we probeerden te pinnen. Ik kreeg mijn pasje niet terug. Het automaat crashte. Na lang gepraat bij een bank waar ze erg moeilijk deden heb ik gelukkig die zelfde middag nog mijn pas terug gekregen met dank aan yvette.
Gelukkig hebben we in deze tussentijd wel nog een deel van de stad bekeken en hebben we twee tours geboekt voor morgen en de dag daarna.
De eerste tour de volgende dag was sammy's cooking class. Echt super om te doen. Ik hou niet heel erg van koken, niet zoals Yvette dat heeft maar nu ik mijn eigen groene curry heb gemaakt, loempia's, een paar heerlijke gerechten met kokosmelk en zo kan ik nog wel even doorgaan, kan ik toch zeker zeggen dat koken leuk is. Ik ga dan ook zeker alles thuis nog een keer maken. Na deze super dag zijn we met een goed gevulde buik weer terug gegaan naar het hostel om uit te buiken. Je begrijpt natuurlijk ook wel dat we deze hele dag niks meer gegeten hebben haha.
De tweede tour die we geboekt hadden stond op het programma, olifanten voeren, leren rijden, rijden en wassen!
Toen we aan kwamen kregen we speciale kleren aan. Dit is omdat olifanten je erg vies kunnen maken. Dit hebben yvette en ik dan ook zeker ervaren dus het was maar goed dat we dit aan hadden. Als eerste mochten we de olifanten voeren met bananen of bamboestokken. Hierbij konden we een beetje wennen aan deze mooie dieren en hebben we uiteraard foto's gemaakt. Na dit te hebben gedaan mochten we 1 voor 1 proberen op de goede manier op de olifant te komen en te rijden. Hier hebben we geleerd hoe je zo'n olifant kan aansturen en heel belangrijk hoe je ze laat stoppen. Alleen dit rondje rijden was al gaaf! Na dit te hebben gedaan mochten we even alle indrukken laten bezinken en zijn we gaan lunchen. We hadden een uur pauze. Na deze pauze hebben we ongeveer een uurtje op de olifant rond gereden, echt heel gaaf! Dit rondje eindigde bij het water waarin we de olifanten hebben gewassen. (Terwijl ik dit schrijft verschijnt er weer een grote glimlach op mijn gezicht) WAUW wat zijn dit mooie dieren.
Na deze toffe ervaring stond pai op de planning. Twee nachten in een typisch (een beetje hippie achtig) thais dorpje. Dit is toch wel echt een plaatsje waar je geweest moet zijn in thailand. We hebben een dag rond gereden op een scooter om de mooie omgeving te bekijken. En ja inderdaad dit was super! Savonds hebben we hier nog lekker genoten van een heerlijke cocktail. Na een heerlijk te hebben genoten in Pai moesten we terug naar Chiang Mai voor een nacht om de volgende ochtend in de richting van Chiang Rai te gaan om hier de slowboat naar Laos te nemen.
De avond voor de slowboat zaten we in een heel vies hostel maar met hele gezellige mensen. Hier startte het begin van een groep. We hebben tot 1 uur snachts buiten gezeten met twee jongens die ook de slowboat namen naar Laos. Het was super gezellig. Wel moesten we weee vroeg op 5.30 uur om precies te zijn. We zaten om 6 uur allemaal klaar (een groep van 20 mensen) voor het ontbijt, maar nee hoor 7 uur was het klaar. Hierover bespaar ik jullie de deltails maar we sijn om 8 uur naar de slowboat gegaan zonder ontbijt.
Eenmaal op de boot aangekomen leerden we heel veel nieuwe mensen kennen. Het waren voornamelijk backpackers en dat zorgt uiteraard voor gezelligheid 7 uur lang. Deze tijd zijn we voornamelijk opgetrokken met 3 Nederlandse meiden, een spaans meisje, een chinees meisje, een Zwitsers meisje en de twee jongens van de avond ervoor uit kroatie. Het was erg gezellig. Met deze meiden hebben we ook een groep gevormd om een slaapplek te zoeken voor deze nacht. Al snel hadden we het prima geregeld en hebben we met zijn allen gegeten.
De volgende dag moesten we weer 7 uur op de boot. Helaas werd de enorme groep opgesplitst in twee boten waardoor we niet met iedereen bij elkaar konden zitten. Maar gelukkig zaten we als "meiden groep" wel bij elkaar. Met wat lao lao whisky met cola en kaartspellen zijn we deze tijd wel door gekomen. Oh, nu moet ik de omgeving zeker niet vergeten wat die was echt geweldig mooi.
Toen we aan kwamen in Luang Prabang (Laos) hebben we met deze meiden een tuktuk genomen en zijn we weer met z'n allen in een hostel gegaan. Deze was erg smerig maar wel goedkoop, na een drankje te hebben gedaan en over de nighht market te hebben gelopen was het al snel duidelijk dat de groep morgen zou oppsplitsen. Yvette en k zijn samen met een nedelands meisje en een spaans meisje veranderd van hostel de volgende dag. We zijn naar het hostel van de twee Kroatische jongens gegaan. Al heel snel sloten we ons aan bij hun groep bestaande uit: twee Kroatische jongens, een Spaanse jongen, Amerikaanse jongen, Argentijnse jongen, een Engelse jongen, een Canadees meisje en twee Engelse meiden.
Samen met hun zijn we opstap geweest en hebben we genoten van een heerlijk westers stukje in azie een zwembad met lounge plekken, heerlijk. Deze zelfde avond hebben we de verjaardag van jenny (een engels meisje) gevierd en hebben we besloten om samen met deze super gezellige groep mee te reizen naar het noorden van laos 3 dagen om hier de natuur te bekijken en om te zien hoe de mensen daar leven.
Na een drie uur durende bus reis, wat yvette een bumby ride noemt, kwamen we in een super schattig plaatsje aan.hier hadden we een hostel voor 2 euro per persoon per nacht met uitzicht op de bergen! Wat wil je nog meer?!?! Na onze tassen hier te hebben gedropt en een korte siesta te hebben gehouden hebben we vanaf ons balkon genoten van de zonsondergang tussen de bergen. Hierna hebben we de tour voor morgen geboekt. 4 mensen gingen een twee daagse tour doen en 7 mensen gingen de dag tour doen. Wij deden ook de dag tour.
We startte deze tour in een boot. We gingen de rivier over tussen de bergen waar af en toe een koe of een varken gespot werd. De eerste stop met de boot was in een dorpje. Heel indrukwekkend om dit met eigen ogen te hebben gezien. Rieten huisjes op palen, vieze maar hele schattige kindjes, een schooltje met 3 lokalen, een tempel die op instorten staat, de straten van zand, zo kan ik nog wel even door gaan. Als je het hebt over arm leven dan kqn ik je toch echt vertellen dat dit dat was.
Na veel foto's te hebben gemaakt en kadootjes te hebben gegeven aan de kinderen zijn we nq veel zwaaien en handzoenen weer met de boot weg gegaan naar een ander dorpje. Vanaf hier zijn we door de groene velden, door de bergen en een beetje jungle 1,5 uur gaan lopen naar een waterval. De weg er naar toe was echt super gaaf. De waterval zelf viel alleen een beetje tegen. Maar afkoelen na zo'n klim is nooit verkeerd!
Het was tijd om dezelfde weg weer terug te gaan en weer in de boot te stappen die ons zou brengen naar de plek waar de botn voor ons klaar lagen om te kajakken. Een twee uur durende tocht over de rivier. Het was echt super leuk en gezellig om te doen. Wel zijn we twee keer omgeslagen maar dat laten we achter wegen haha. We waren kapot na dit enorme stuk. We hebben dan ook na de tour meteen een siësta ingelast!
Na het avond eten was het tijd om drankspelletjes te doen. We begonnen met kingsen na dit spel was iedereen al dronken van de lao lao whisky. Het was echt super gezellig en we hebben ook echt enorm genoten. Dit was echt een top dag.
De volgende dag dachten we daar alleen een beetje anders over... Tja, de kater kwam opspelen, daarom hadden we dan ook al snel besloten om de bumpy ride terug een dagje uit te stellen. Je begrijpt natuurlijk wel dat een dagje chillen op de planning stond.
De volgende dag zijn we met de groep terug gegaan naar Luang Prabang om vanuit hier de nachtbus naar Vientiane te nemen en dan door te gaan naar de konglon cave. Het was erg lang om te reizen maar we kregen er de volgende dag echt iets geweldigs voor terug. Een super mooie grot waar we 2 uur doorheen zijn gevaren. Echt geweldig mooi!!
Deze zelfde avond kwam Yvette met een geniaal idee om de bus terug naar Vientiane te nemen en dan richting Hanoi te gaan. Binnen 5 minuten hadden we besloten nog die zelfde nacht de bus terug te nemen en dan door te gaan met nog een nachtbus naar Hanoi. Zo gezegt zo gedaan. Over de bus ritjes zal ik niet te veel melden aangezien 2 van de 3 bussen slaperloze nachten waren.

Nu zitten we metdezelfde groep weer in Hanoi super gezellig!

• 09 April 2014 - 13:31

Joop:

Hoi Milou,

Eindelijk weer een mooi compleet verhaal, ik zie dat het daar helemaal goed met je gaat en je zelfs leert koken (wie had dat gedacht...?). Als je terug bent komen wij langs en verwachten een heerlijke groene curry, loepia's en voldoende kokosmelk (natuurlijk naast een glaasje wijn en een pilsje :-)

Groetjes en nog veel plezier daar, Jackie en Joop

• 10 April 2014 - 11:53

Hendrik En Janette :

Hoi milou, weer leuk om het reisverslag te lezen. Wij zijn blij dat je geniet en veel onvergetelijke dingen doet en ziet. Veel plezier nog en op naar het volgende verslag. Groetjes en een knuffel van de Bijmoltjes

• 13 April 2014 - 11:53

Rika Ern Geert:

Hallo Milou, we hebben genoten van de verslagen die je tot nu toe hebt verzonden. Het is leuk om zo je belevenissen te kunnen volgen. We zien nu al uit naar het volgende verslag. Nog een hele goede reis Groetjes van Rika en Geert